Tips för flygresan till Thailand

Thailand är fantastiskt. Det är vi överrens om. Men resan dit kan i sig vara allt annat än fantastisk. En lång flygning, oftast med åtminstone ett stopp och byte längs vägen. Och detta är om du kan flyga direkt från Arlanda eller någon annan större flygplats i en huvudstad. Vilket vi varmt rekommenderar. Eftersom resan är lång och uttröttande rekommenderar vi att du stannar en natt på hotell i Stockholm och vilar ut ordenligt. Boka ett hotell på Stockholmshotell.com och ladda upp med en lyxig hotellfrukost inför en lång resa!

Om vi bortser från hur obekväm själva resan är kan vi även poängtera att konsekvenserna av den ofta också är oangenäma. Dygnsrytmen blir rubbad och att resa genom flera tidszoner gör bara det hela värre. Fenomenet kallas, lånat från engelskan, för jetlag. Förutom att sömnen blir förändrar påverkas också våra hormoncykler vilket i sin tur påverkar allt från kroppstemperatur till hungerskänslor och njuraktivitet. Vi går igenom tipsen som hjälper dig klara av en långflygning på bästa sätt. Huvudsaklig källa till tipsen är Dn.se. Och precis som DN påpekar finns det tyvärr ingen enkel lösning, inget facit, som gör att du slipper jetlagen helt, man kan bara försöka minimera de negativa effekterna av den. Enligt forskningen brukar jetlagen avta så att den inte påverkar semesterupplevelsen allt för mycket efter ungefär tre dagar.

Våra tio bästa tips

  1. Försök gå och lägga dig så tidigt som möjligt dagarna innan resan. Gör något tråkigt som gör att du somnar fort, läs en monoton bok, kolla på en tråkig dokumentär eller liknande. När du väl är framme, försök vara ute i dagsljus så mycket som möjligt, även om du bara ligger och vilar. Solen hjälper till att ställa om din dygnsrytm och fyller dig med nyttigt d-vitamin. Var inte uppe hela natten dagen innan avresan, det hjälper inte.
  2. Drick mycket vatten under flygresan. Att ha en bra vätskenivå är alltid bra för kroppen, speciellt när den blir utsatt för påfrestningar.
  3. Undvik sömnmedel. De ställer till det ytterligare för din kropp när den ska ställa om sin inre klocka och kan rubba hormonbalanser.
  4. Avstå från alkohol på planet. Visst kan det hjälpa dig att somna, men sömnen bli ytlig och orolig vilket inte är bra.
  5. Vistas så mycket i solen som möjligt när du kommer fram, som sagt. Sov dock gärna i ett mörkt rum med öronproppar.
  6. Ta gärna en kort tupplur mitt på dagen för att orka med. Men en kort tupplur innebär max två timmar. Ställ en klocka! Kaffe på eftermiddagen kan hjälpa.
  7. Planera att vara trött de första dagarna. Ha inte ett för tufft program och undvik bilkörning eller andra påfrestande aktiviteter.
  8. Försök anpassa dig till de lokala tider som gäller. Låt inte din trötthet styra dig, det kommer ta ännu längre tid att anpassa sig då.
  9. Håll igång och rör på dig. Motion, speciellt utomhus, ska göra tidsomställningen lättare. Det här säger inte emot råd 7 eftersom du helst vill undvika psykisk påfrestning.
  10. Hormonet melatonin hjälper dig somna lättare och sova gott. Hormonet finns redan naturligt i kroppen men ett tillskott kan hjälpa tidsomställningen. Det är receptbelagt i Sverige men finns (troligtvis) receptfritt i Thailand.